Super-samochód, który nigdy nie powstał – Tatra MTX.

Vidlicový osmiválec  chlazený vzduchem

Gdy słyszysz Tatra, pierwsze co przychodzi na myśl to: „piwo z charakterem”, ewentualnie kojarzysz sympatyczne pozytywnie nastawione ciężarówki: przeważnie czerwoną 815 oraz dziobatą, błękitną 148, ponadto na pewno kojarzysz tramwaje serii RT6NA które wchodzą w skład taboru poznańskiego MPK. Ale czy łączysz Tatrę z konstrukcjami osobowymi? Po pojawieniu się Tatry 603 na Poznańskich Klasykachm coś tam w świadomości paru znajomych się ruszyło,  Tatra celowała dość wysoko budując luksusowe limuzyny, jednak po GP 86 na Hungaroringu, gdzie Tatra 623 wystąpiła w roli pojazdu bezpieczeństwa, zakiełkowała myśl, by stworzyć  auto sportowe.

Tatra MTX V8
Tatra MTX V8

Supertatra Antiporsche –  Czesi chyba nie zapomnieli o zaszłościach z Ferdynandem, skoro zdecydowali się na tak sugestywną nazwę projektu. Pierwsze szkice przedstawiały pojazd w kształcie klina (a jakby inaczej?), auto miało mieć długość 4,25m, wysokość  1.16m i rozstaw osi 2.65m. Kolejne lata przynosiły dalsze doskonalenie projektu, skupiono się głównie nad dopracowaniem aerodynamiki nadwozia. Prace na papierze trwały do 89r. Przed rokiem 90 prace z papieru przeniesiono na drewno co zaowocowało powstaniem drewnianego modelu „Colorado” w skali 1:1. Następnym etapem było powstanie szkieletowej ramy rurowej na którą nałożono wykonane z włókna szklanego nadwozie.  Do napędu projektu posłużyła dobrze znana z poprzednich modeli tatry V8 chłodzona powietrzem, jednak na potrzeby nowego prototypu, v8 została zmodyfikowana. Pojemność została zwiększona z 3.5l do 3.9l, gaźniki zostały zastąpione wtryskiem Boscha,  moc wzrosła ze 165KM do 305KM przy  6700obr/min, moment obrotowy z 265Nm do 365 przy 5200obr/min. Silnik umieszczono jak to w Tatrze z tyłu i spięto go z manualną, pięcio stopniową skrzynią biegów. Całość dopełniało minimalistyczne wnętrze niczym w wyścigówkach z lat 70/80, dwa kubły, prosta deska z niezbędnym zestawem wskaźników . Tatra poruszała się na 17’ Felgach OZ Futura na których założone były opony Pirelli Zero w rozmiarze 245/40ZR17 z przodu  i 335/35ZR17 z tyłu.  Skompletowanie funkcjonalnego prototypu pozwoliło na zmierzenie osiągów, które były co najmniej zadowalające, a biorąc pod uwagę KDL’owski rodowód, wręcz fenomenalne! Pierwsza setka pojawiała się po 5.6 s, prędkość maksymalna wynosiła 265 km/h!

Tatra MTX V8
Tatra MTX V8

Tatra MTX, pod tą nazwą w 1991 roku zaprezentowano naszą bohaterkę. Prezentacja miała miejsce podczas Praskiego MotorShow. W postkomunistycznej rzeczywistości taki projekt wywarł ogromne wrażenie na zwiedzających, podobno jeszcze podczas targów zebrano blisko 200 zamówień na gotowy model! Niestety kierownictwo Tatry nie podjęło wyzwania i Tatra MTX nigdy nie weszła do seryjnej produkcji. W sumie skompletowano cztery prototypy: trzy kompletne w pełni funkcjonalne i jedną ramę z nadwoziem. Projekt ostatecznie zarzucono. Dwa kompletne prototypy sprzedano prywatnym odbiorcom, ramę z nadwoziem sprzedano do USA. Ostatecznie w 1998r sprzedano cały projekt, jednak nie ostał on zrealizowany przez nabywcę. Ostatni czwarty prototyp można oglądać w muzeum Tatry w Czechach.

Tatra MTX V8
Tatra MTX V8

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *