Czym grozi przedawkowanie herbaty? Ford Transit SuperVan.

Ford Transit, 1965
Ford Transit, 1965

„Win on Sunday, sell on Monday” – właśnie tak określano założenia marketingowe Forda w latach 60/70/80. Koncern bardzo mocno angażował się w motorsport, który był głównym motorem napędowym Fordowskiego PR w Ameryce i w Europie.  Po prostu upalano na wszelakie sposoby, wszystkie dostępne  modele Forda , jednak w 1965 roku rozpoczęto w Anglii produkcje nowego modelu, który ni jak nie pasował do obowiązującego marketingowego założenia. Był to Ford Transit…

 

„Czy możecie zbudować naprawdę szybkiego Transita?”

Właśnie takie pytanie John Dale, ówczesny dyrektor marketingu Brytyjskiego oddziału Forda skierował do firmy Terry Drury Racing,  odpowiedź była pozytywna.  „zróbmy to szybko, zanim dotrze do nas że to bez sensu”! Do prac przystąpiono natychmiast,a w ferworze pracy zapomniano o czymś takim jak projekt.  Zdjęto „budę” Transita, odrysowano jej obrys na podłodze warsztatu i metodą prób i błędów wyspawano ramę. Na potrzeby skręcania zaadaptowano przednie zawieszenie z jaguara xj6 które połączono z przekładnią kierowniczą pochodzącą z Forda GT40, tylne zawieszenie pochodziło z bolidu cooper F1,a do napędu posłużyła umieszczona centralnie pięcio litrowa widlasta ósemka , pochodząca oczywiście z Forda. Dokładniej z wyścigowego Forda GT 40. Ta wyczynowa jednostka wyposażona w głowice  Gurney-Weslake i gaźniki Weber 48IDA generowała moc  435KM! Za przeniesienie mocy odpowiadała skrzynia biegów ZF o pięciu przełożeniach. Niestety w fabrycznej karoserii nie mieściły się koła, dlatego zdecydowano się na poszerzenie nadkoli, mimo to przednie koła o średnicy i szerokości 15” wystawały po za obrys przednich nadkoli. Całość prezentowała się następująco:

Ford Transit SuperVan
Ford Transit SuperVan
Silnik ford transit
Silnik ford transit

Pomimo bardzo garażowego charakteru  budowy, prowadzenie było całkiem dobre , co prawda dziwny środek ciężkości i niezbyt dokładne wyważenie owocowało unoszeniem przedniego koła podczas pokonywania ostrzejszych zakrętów.

Ford Transit SuperVan
Ford Transit SuperVan

Jednak 435KM i szerokie slicki pchały do przodu budę Transita w niebywałym tempie, pierwsze 60mp/h (na nasze 96km/h) pojawiało się już po 7sek, na pokonanie dystansu  ¼ mili SuperVan potrzebował 14.9 sek. Podczas prób rozpędzono ten „ulep” do prędkości  150mp/h (ok.240km/h) co w zupełności wystarczyło kierowcy testowemu .

Ford Transit SuperVan
Ford Transit SuperVan

Ford Transit SuperVan powstał jako pojazd pokazowy, bardzo intensywna eksploatacja, oraz duże koszty obsługi wyczynowego silnika sprawiły, że już w roku 1972 SuperVan został odstawiony do garażu, z którego już nie wyjechał w całości. Z garażu trafił do huty gdzie zakończył się jego żywot. Jednak sama idea Szybkiego Transita przetrwała, a na koleje wcielenie SuperVana trzeba było czekać do roku 1983.

 

Ford Transit Supervan 2
Ford Transit Supervan 2

Szybki kamping: Ford Super Van 2.

Od roku 1978 produkowana jest druga generacja Transita, właściwie wyniki sprzedaży są dobre, właściwie nie trzeba nic zmieniać, jednak do działu Ford Motorsport powraca Stuart Turner, który lubuje się w dziwnych eksperymentalnych  projektach. Tym razem nie ma mowy o robieniu czegoś metodą garażową, do budowy SuperVan’a 2 użyto możliwie najlepszej technologii.

Projektem i wykonaniem zajęła się firma Auto Racing Technology of Woolaston, dzięki czemu Transit SuperVan 2 zasługiwał na miano bolidu. Nadwozie samonośne wykonane z kompozytów włókna szklanego,węglowego i nomexu połączono ze zmodernizowanym aluminiowym podwoziem pochodzącym z wyścigowego Forda C100. Do napędu użyto centralnie umieszczonego silnika Cosworth DFL. Jest to widlasta ósemka o pojemności 3.9l generująca moc 540KM przy 9250obr/min, oraz 461Nm przy 7000obr/min! Za przeniesienie napędu odpowiadała sześcio biegowa skrzynia biegów. Przyczepność zapewniały slicki goodyear w rozmiarze 11,5” z przodu i 14”z tyłu naciągnięte na 16” felgi BBS oraz specjalne tunele prowadzące powietrze tak, by zwiększyć docisk. Całość ważyła niespełna 900kg. Osiągi były całkiem przyzwoite (biorąc pod uwagę aerodynamikę zbliżoną do kiosku ruchu). Pierwsza setka po 3.4 sek, ¼ mili po czasie 12.1s. i prędkość na poziomie 283km/h musiała zadowalać, wręcz musiała szokować, szczególnie w Transicie.

Ford Transit Supervan 2
Ford Transit Supervan 2
Ford Transit Supervan 2
Ford Transit Supervan 2

 

Ford Transit Supervan 3
Ford Transit Supervan 3

Listonosz Pat, Super Van3

Rok 1995 przynosi kolejne zmiany. Pojawia się 5 generacja Transita co sprawiło, że przestylizowano SuperVana2. SuperVan3 oprócz nowego przodu otrzymał inny silnik, ten pochodził wprost z bolidu Formuły 1, 3,5 litrowa V8 HB Cosworth dysponowała mocą 630KM osiągana przy 13.800 obr/min, niestety nigdzie nie znalazłem danych jak SuperVan3 przyśpieszał, jedynie pojawia się lakoniczna informacja o przypuszczalnej prędkości maksymalnej czyli 280 lub 320km/h.

W roku 2004 SuperVan zostaje po raz ostatni przebudowany. Silnik rodem z bolidu F1 zastępuje skromna trzylitrowa jednostka napędowa pochodząca z serii wyścigowej Pro Sport 3000 oferująca 300KM.

Ostatecznie SuperVan3 trafia do zbiorów Ford Heritage Museum, gdzie czeka na dalsze decyzje zarządu. Prawdopodobnie nigdy nie doczekamy się kontynuacji w postaci SuperVana4 , taki znak czasu, księgowi uważnie obserwują przepływ gotówki w wielkich koncernach, przez co brakuje polotu, finezji i szaleństwa w dzisiejszej motoryzacji.

Ford Transit Supervan 3
Ford Transit Supervan 3
Ford Transit Supervan 3
Ford Transit Supervan 3

 

 

Bibliografia:

https://www.terrydrury.com/

www.capri.pl

Ford Transit – Fifty Years – Peter Lee

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *